Utbildningarna är till för dig som vill blir tennisledare, tennistränare, matchledare och domare

Du som är intresserad kan läsa mera om utbildningarna i inbjudan och sedan anmäla ditt intresse till oss. Om du börjar som ledare i vår klubb så betalar NTK din utbildning. Vill du inte jobba hos oss men ändå utbilda dig så kan du göra det också men då betalar du själv och gör din anmälan själv.

Om du vill börja som ledare i vår klubb så är ett av stegen att du går Plattformen som är den första utbildningen idag. Sedan följer en rad andra utbildningar efter det och du hittar hela utbildningsstegen på www.tennis.se/utbildning/

Då du är anställd som tränare i NTK så bestämmer klubbchefen vilka som får gå vilka utbildningar och i vilken ordning. Vi i NTK värnar om att våra tränare är utbildade och därför går våra tränare kontinuerligt på olika utbildningar och kurser. Här kan du läsa om de olika utbildningarna!

Utbildning för tränaren - Grundläggande

Första steget i våra egna kurser kallas Tennisens Plattform. Är du intresserad av att bli tränare och idrottsledare för barn och ungdomar eller är du redan engagerad men utan någon formell tränarutbildning? Skulle det kännas bra att utvecklas tillsammans med andra tränare och ledare i motsvarande situation?
 Plattformen för tennis vänder sig till dig som vill ta första steget som tränare och idrottsledare för barn och ungdomar, men det är också en utbildning för dig som redan är engagerad, vill utvecklas och bli bättre och tryggare i din roll, men ännu inte gått någon formell tränarutbildning. Kursen är en tennisspecifik variant av SISU Idrottsutbildarnas Plattformen-kurs.

Tennisens Plattform är en kurs på två dagar, och innehåller bland annat kursmoment som barn och ungdomars utveckling, grundläggande träningslära och tennisteknik. Teoripass varvas med praktik på banan, med ett särskilt fokus på grundläggande slagteknik, koordinationsträning, och spelbaserad tennisträning.

Klubbdomarutbildning

Efter genomgången utbildning kan du vara huvuddomare i klubbmatcher och nationella tävlingar för yngre juniorer samt vara linjedomare i Elitserien/Div 1. Du får en förståelse för tennisspelets regler som du har nytta av som spelare eller tennisförälder. Efter genomgången utbildning blir du licensierad som Klubbdomare.

Utbildningen utgörs av cirka sex timmars teoriutbildning. Baskunskaperna inom följande områden gås igenom: Tennisspelets Regler, Spelarkoden, Protokollet, Att vara huvuddomare och Linjedomarkunskap.

Rekommenderad minimiålder är 12 år.

Mål och syfte
Målet är att alla som går kursen ska bli tryggare på banan vid match och/eller vill hjälpa till med att döma tennismatcher i tävlingar som vi arrangerar.

Målgrupp

Klubbdomarutbildning riktar sig till alla som vill lära sig mer om tennisens regler.

Grundläggande tävlingsledarutbildning

Detta är en utbildning för dig som vill börja vara med i din klubb och arrangera tävlingar. Utbildningen består av självstudier men innehåller också en träff för diskussion och övningar. De teoriavsnitt som behandlas är Tävlingsformer och förutsättningar, Förberedelser inför tävling, Anmälningshantering och lottning, Matchplanering och Problem på Banan. Utbildningen inriktar sig inte mot datorlottningsprogram utan man får lära sig teorin bakom, t ex att göra en lottning för hand. Vi använder en kategori 3 tävling med frilottning som övningsexempel från planering till lottning och genomförande.

Nästa steg efter denna utbildning är Förbundstävlingsledare

Mål och syfte
Att efter genomgången utbildning kunna fungera som assisterande tävlingsledare i sanktionerade tävlingar i kategori 2-5. Att kunna fungera som matchledare i samtliga sanktionerade tävlingar i Sverige. Efter genomgången utbildning blir du licensierad som tävlingsledare.

Minimiålder är 16 år

Matchledarutbildning

I matchledarutbildningen behandlas teoriavsnitten tävlingsfunktionärer, tennisspelets regler, tillämpningar, samt spelarkoden och matchledarkunskap. Du får kunskap kring att hantera anmälningar, lottning, spelplanering mm, samt erhåller grundläggande kunskaper för att själv utbilda lokala domare och matchledare Utbildningen avslutas med ett kunskapsprov.

Mål och syfte
Målsättningen är att efter genomgången utbildning kunna jobba som matchledare på sanktionerade tävlingar i Sverige. Du blir licensierad som Matchledare.

Målgrupp

Minimiålder 15 år. Inga andra förkunskapskrav.